Co powoduje koszty utylizacji azbestu? Cennik prac
Najpierw należy spojrzeć na rodzaj materiału, powierzchnię na jakiej leży oraz skalę trudności prac koniecznych do sfinalizowania procesu utylizacji azbestu. Cennik, jaki przyjęto średnio na rynku krajowym wskazuje około 300-350 zł za tonę zdemontowanego budulca. Dzięki objęciu surowca planem rządowym istnieje możliwość ubiegania się o dofinansowanie jednorazowej procedury utylizacji azbestu. Cena podlega nawet stuprocentowemu pokryciu z zasobów Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wymaga wpisania domu na listę zagrażających środowisku obiektów i złożenia odpowiedniego wniosku o zwrot kosztów.
Jeśli jesteś właścicielem budynku starego lub pochodzącego z zakupu wtórnego, warto skontaktować się z przedsiębiorstwem, specjalizującym się w klasyfikowaniu odpadów niebezpiecznych i utylizowaniu azbestu. Cennik,który wyświetlisz w zaawansowanej aplikacji WasteMaster pozwoli Ci precyzyjnie oszacować wstępne koszty koniecznego do podjęcia procesu. Dysponujemy nowoczesnym sprzętem, dużym doświadczeniem i wsparciem ekspertów – zapraszamy do indywidualnego kontaktu.
Jak wygląda proces utylizacji azbestu?
Zacznijmy od tego, że procedują go konkretnie uprawnione do tego firmy, posiadające sprzęt i wiedzę z zakresu odpadów niebezpiecznych. Przebieg akcji rozpoczyna się właściwym odgrodzeniem i zabezpieczeniem terenu działań. Podczas demontażu winno się nieprzerwanie oczyszczać powietrze z pyłu (na mokro lub za pomocą odkurzacza ciśnieniowego) oraz kontrolować jego dopuszczalną zawartość. Zarówno kombinezy chroniące pracowników, jak i miejsce pracy muszą być szczelne, tak by azbest nie przedostał się do swobodnego obiegu. Następnym krokiem jest dopuszczalny transport i utylizacja azbestu. Materiał umieszcza się głęboko w ziemi na specjalnie przygotowanych wysypiskach. Nie wszystkie firmy posiadają uprawnienia do transportu surowców niebezpiecznych, co trzeba sprawdzić przed wyborem swojego wykonawcy. Rządowe działania wspomagają finansowo legalne procedury utylizacji azbestu – cenę pokrywa Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wystarczy udać się do właściwej gminy, aby zostawić konieczne wnioski. W ubieganiu się o dofinansowanie *#*istotne będą natomiast|przydadzą się#**# oficjalne dokumenty kwity, poświadczające prace utylizacyjne, takie jak karta przekazania odpadów i karta ewidencji odpadów. Papiery te wystawia firma wykonawcza, która powinna także poinformować odpowiednie organy (m.in. okręgowego inspektora pracy) o przebiegu utylizacji* i detalach planowanych działań.
Co to za substancja?
Azbest budują drobne włókna krzemianowe, najmniejsze w przyrodzie, które sprawiają, że zyskuje wysoką odporność na bodźce zewnętrzne. Ponadto, stanowi doskonałą warstwę termoizolacyjną, nieprzepuszczalną dla wody, ognia oraz czynników pogodowych. Jest także plastyczny i łatwy do uformowania oraz zachęcająco tani w produkowaniu. Stąd wynikło jego duże powodzenie w ubiegłym wieku, nim okazało się, jak niebagatelnym zagrożeniem jest dla środowiska i istot żywych. Jego włóknistość umożliwia mu bowiem przenikanie do wnętrza organizmu i zaleganie w narządach, w których nie jest wyczuwalny dla układu odpornościowego.
Po wielu latach wywołuje poważne schorzenia zagrażające życiu – w najgorszym wypadku raka płuc i oskrzeli.
Od 1998 roku nie wolno uwzględniać materiałów eternitowych w projektach domów, a akt utylizacji azbestu jest aktualnym wymogiem, opisanym szczegółowymi przepisami. Pojawiło się wiele wykwalifikowanych firm, oferujących usługi dotyczące materiałów szkodliwych, które pomagają w realizowaniu krajowego programu usuwania odpadu. Na korzyść osoby zmuszonej do zutylizowania azbestu, cena procedury może zostać zrefundowana przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (od 40 do 100% pokrycia kosztów). Zaleca się sprawdzić, czy dany budynek był zakupiony na rynku wtórnym i czy zawiera fragmenty eternitowe w konstrukcji.
Azbest – występowanie
Choć kwestia ta dotyczy w głównej mierze dachów i konstrukcji budynków, azbest zlokalizujemy też w rurach, przewodach oraz do wszelkich materiałach izolujących. Największym kłopotem nie jest samo występowanie azbestu, a jego moment jego niszczenia lub złego składowania, które uwalnia niebezpieczne zanieczyszczenie do powietrza. Stąd tak istotne jest przeprowadzenie właściwej utylizacji azbestu, gdyż w przeciwnym razie zagrażamy zdrowiu i możemy doczekać się obarczenia wysokimi sankcjami finansowymi. W kontroli budynku przyda się opinia fachowcy, należy też poinformować okręgowego inspektora pracy o zagrożeniu jeszcze przed rozpoczęciem prac demontażowych.
Utylizacja eternitu w Tomaszowie Mazowieckim – nie rób tego samodzielnie!
Utylizacja eternitu w Tomaszowie Mazowieckim nie może być przeprowadzana samodzielnie, przez osoby do tego nieuprawnione. Czemu? Dlatego, że pył azbestowy jest wyjątkowo szkodliwy dla naszego zdrowia. Podejmując się takiego zadania jak demontaż azbestu w Tomaszowie Mazowieckim, profesjonaliści posiadają na sobie specjalne uniformy ochronne i maski, które chronią ich przez zagrożeniem. Ponadto usunięty azbest nie może zalegać na posesji i musi zostać wywieziony w odpowiednie miejsce. Dopiero gdy nastąpi odpowiedni wywóz eternitu w Tomaszowie Mazowieckim, jest on utylizowany w bezpiecznych dla ludzi i organizmów żywych warunkach.
Koszt utylizacji eternitu w Tomaszowie Mazowieckim
Dużo osób, które borykają się z kłopotem azbestu na swoich dachach z pewnością zastanawia się, ile może kosztować utylizacja eternitu w Tomaszowie Mazowieckim. Otóż średnia cena za tonę wynosi ok. 350 zł. Z kolei ciężar pokrycia dachu, oczywiście może się różnic, ale zazwyczaj oscyluje od 1,5 do 2,5 tony. Zastanawiając się nad ceną wywozu eternitu w Tomaszowie Mazowieckim, trzeba pamiętać o gminnych dofinansowaniach, które mogą wynieść od 60 do nawet 100%. Jednak nim rozpoczniemy się o nie starać, powinniśmy sami wyłożyć na demontaż azbestu w Tomaszowie Mazowieckim, a gminie przedstawić formularz potwierdzający właściwą utylizację. Na jego podstawie zostanie przyznana refundacja.