Masz odpad? Powiedz nam w jakim mieście się znajduje i znajdź odpowiednią usługę
Cały proces to tylko
1 prosty krok!
Aby w prawidłowy sposób wprowadzać zasady zoptymalizowanej gospodarki odpadami w przedsiębiorstwie należy znać ogólnie obowiązujące zasady. Jakie rozwiązania wprowadziła Unia Europejska? Czym jest Baza Danych Odpadowych? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w poniższym blogu!
W związku z coraz bardziej narastającym problemem produkcji i recyklingu szeroko pojętych odpadów, Unia Europejska zdecydowała się na wprowadzenie kilku dyrektyw, które mają za zadanie podnieść liczbę przetwarzanych śmieci i zmniejszyć ich składowanie. Już w 2008 roku wprowadzono tak zwaną hierarchię postępowania z odpadami. Wskazuje ona sposób, w jakim gospodarki odpadami w przedsiębiorstwach produkcyjnych powinny postępować. Jest to następująca kolejność działań:
Zatem jeśli jesteśmy przedsiębiorstwem produkcyjnym zajmującym się wytwarzaniem butelek z tworzywa sztucznego typu PET, to powinniśmy zapobiegać wytwarzaniu się nadmiernych odpadów i przygotowywać do ponownego użycia te odpady, które mogą zostać do tego przeznaczone. Jeżeli nie mamy możliwości recyklingu (w przypadku plastikowych butelek mogłaby to być maszyna do regranulacji), to zgodnie z prawem europejskim, producent ma obowiązek przekazania odpadów podmiotom, które recyklingiem, odzyskiem i unieszkodliwianiem mogą się zająć.
Ta sama dyrektywa UE, wprowadza zasadę: „zanieczyszczający płaci”, w myśl której to producent śmieci jest obciążany sfinansowaniem recyklingu swoich pozostałości. Wprowadza się także „rozszerzoną odpowiedzialność producenta”. Zgodnie z nią, to producent jest odpowiedzialny za recykling swoich odpadów od momentu, kiedy wytworzony produkt się nim staje. Zasada ta obowiązuje w dwóch przypadkach: jeśli jakakolwiek działalność spowoduje zagrożenie istnienia siedlisk zwierząt i gatunków chronionych oraz odpowiedzialność obligatoryjna dla następujących działań i podmiotów:
W każdym przypadku gospodarka odpadami, np. w magazynie musi się opierać na dobrej organizacji – część odpadów można zagospodarować, część sprzedać, a inne należy opłacić i przekazać firmom recyklingowym. Ponadto firmy zostają zobowiązane do składowania wytworzonych pozostałości – ma to zapobiec powiększaniu się wysypisk śmieci. Odpad nie trafia w takie miejsca, ale do podmiotów, które przekształcają je i zwracają do obiegu. Jeśli zaliczasz się do wymienionych wcześniej grup i potrzebujesz pomocy w gospodarowaniu odpadami – zapraszamy do skorzystania z naszych usług na zagospodarowanie odpadów.
W 2018 roku powołano do funkcjonowania Bazę Danych Odpadowych, która ma na celu monitorowanie i kontrolowanie wytwarzania oraz utylizowania odpadów. Jest to wirtualny system, w którym określone podmioty muszą składać sprawozdania roczne, wypełniać Kartę Przekazania Odpadu czy też Kartę Ewidencji. Może się wydawać, że te formalności są całkowicie zbędną biurokracją, jednak jest to błędne założenie. Dzięki kontroli każdego etapu pozbywania się śmieci (ewidencja wytworzonych odpadów, dokument przekazania i deklaracja utylizacji) bardzo utrudniona zostaje szansa na zakładanie, chociażby tzw. dzikich wysypisk.
Do wypełniania formularzy w BDO są zmuszeni niektórzy przedsiębiorcy i osoby posiadające gospodarstwo rolne powyżej 75 ha. Jednak gospodarowanie odpadami komunalnymi w gminie umyka tej ewidencji, ponieważ zajmują się nimi organy państwowe, które z definicji muszą przestrzegać własnego prawa. Same pozostałości komunalne również rządzą się swoimi prawami, ponieważ są wytwarzane przez osoby prywatne, które nie są obciążane takimi karami (ponieważ trudniej znaleźć wytwórcę danego odpadu), które mogą grozić przedsiębiorcom za np. niesegregowanie czy porzucanie odpadów.
Dodatkowo BDO może obowiązywać w uproszczonej wersji podmioty, które nie wytwarzają więcej niż 100 kg/rok odpadów niebezpiecznych, a ich produkcja pozostałości regularnych nie przekracza 5 lub 10 t/rok (w zależności od rodzaju odpadu). Także uproszczony system ewidencji obowiązuje podmioty zajmujące się transportem odpadów oraz rolników w określonych przypadkach. Opłaty za wpis do BDO dla mikroprzedsiębiorców to roczny koszt w wysokości 100 zł, a dla zwykłych przedsiębiorców to 300 zł wpisowego. Warto dodać, że większość dokumentów korzysta z systemu kodów odpadów – warto sprawdzić w katalogu, jakie oznaczenia ma nasza pozostałość!
Podsumowując: przedsiębiorca powinien mieć świadomość istnienia zasad wprowadzanych przez UE oraz musi wiedzieć, w jaki sposób ewidencjonować swoje pozostałości – w innym wypadku na firmę może zostać nałożona wysoka kara (za nieposiadanie konta w BDO – nawet do miliona złotych!) Gospodarka odpadami na przykładzie firmy produkującej butelki z tworzyw PET powinna być zrównoważona i musi maksymalnie wykorzystywać swoje materiały. Im mniej ostatecznego odpadu wyprodukuje, tym mniej problemów z późniejszym transportem na miejsce utylizacji, ewidencją w BDO etc. Jeśli potrzebujesz wsparcia w związku z kwestiami formalnymi – zapraszamy do darmowych konsultacji. A jeżeli zamierzasz pozbyć się swoich śmieci – skorzystaj z Giełdy Odpadów WasteMaster! W prosty sposób zamieścisz ogłoszenie, a firmy zewnętrzne same się do Ciebie zgłoszą!
Mogą zainteresować Cię również: