Masz odpad? Powiedz nam w jakim mieście się znajduje i znajdź odpowiednią usługę
Cały proces to tylko
1 prosty krok!
Jeśli prowadzisz złomowisko lub masz do czynienia ze złomem stalowym, czy metalami kolorowymi – ten tekst może Cię zainteresować! Jak przewozić złom, aby był to jak najbardziej efektywny proces? Jak zabezpieczać ładunek? Jakie kwestie formalne muszą zostać spełnione? Zapoznaj się z naszym tekstem i dowiedz się wszystkiego!
Jak powinien wyglądać transport złomu? Przede wszystkim cały proces musi się odbywać w bezpiecznych warunkach dostosowanych do konkretnej sytuacji (tj. udźwigu samochodu, wagi ładunku, rodzaju ładunku etc.). Na złomowiska możemy wywozić przeróżne materiały – zarówno stalowe pręty, jak i elementy karoserii, miedziane żyły od kabli, czy też żeliwne kowadła etc.
Do transportu złomu nie można używać samochodów prywatnych ani busów, ponieważ takie działania zwyczajnie zagrażają naszemu bezpieczeństwu, a tym samym bezpieczeństwu innych na drodze. Do przewozu złomu najczęściej wykorzystuje się samochody typu HDS (auta ciężarowe posiadające hydrauliczny dźwig, zwany inaczej żurawiem podnośnym montowanym na podwoziu samochodowym). Są to pojazdy o dużych możliwościach załadunku, a w dodatku mobilny żuraw pozwala na szybkie i sprawne wypełnienie kontenera.
Jeśli chcesz usprawnić cały proces – zdecydowanie warto udostępnić klientom wynajem kontenera lub jeśli to Ty gromadzisz złom – wykupić taki zbiornik na określony czas. Jest to całkiem korzystne przedsięwzięcie, ponieważ wynajem kontenera o odpowiedniej wielkości nie jest kosztowny, a pomaga nam w utrzymaniu porządku w miejscu pracy. Co więcej, jeśli gromadzimy złom stopniowo, jest to najlepsza opcja – wówczas zamawiamy transport tylko raz, po odbiór kontenera, a nie kilkukrotnie.
Wobec tego warto się zainteresować wymiarami kontenerów na odpady metalowe oraz ich rodzajami – ponieważ i to ma wpływ na wygląd transportu złomu. Możemy wyróżnić kilkanaście typów pojemności: od 2 m2 do nawet 36 m2. Wszystko zależy od tego, z jakimi gabarytami się mierzymy. Jeśli są to stalowe wióry w niewielkich ilościach – może warto zainwestować w torbę typu Big-Bag o pojemności 1-1,5 m2. Ale jeżeli gromadzimy rury stalowe, rusztowania, czy karoserie samochodowe – zdecydowanie lepiej jest zainwestować w odpowiednio dużą pojemność kontenera. Pamiętajmy jednak, aby nie przeładować zbiornika – to może poskutkować tym, że firma wywożąca złom odmówi nam usługi lub każe dopłacić do niej.
Mamy także do dyspozycji różne typy kontenerów. Również warto wziąć to pod uwagę podczas organizacji transportu złomu. Mamy kontenery hakowe, otwarte, wysypowe, zamknięte i zbiorcze. Hakowy jest idealny do transportowania samochodami HDS, otwarty zbiornik jest odpowiedni dla dużych ładunków, zamknięty dla substancji sypkich, drobniejszych – podobnie wysypowy, który jest zaopatrzony w specjalną klapę. Takie zbiorniki są pokryte specjalnymi farbami antykorozyjnymi, dzięki czemu nie niszczeją i pozostają w dobrym stanie na długo.
Jeżeli szukasz odpowiedniego dostawcy kontenerów lub samych usług transportu złomu – skontaktuj się z naszymi ekspertami, którzy doradzą Ci we wszystkim oraz znajdą dla Ciebie odpowiednią usługę, spełniającą Twoje wymagania. Wystarczy się z nami skontaktować za pomocą rozmowy telefonicznej lub też można uzupełnić formularz zgłoszeniowy. Po więcej informacji dotyczących wynajmu kontenerów zapraszamy tutaj.
Jakie wymagania formalne musi spełnić przewoźnik, aby móc leganie zajmować się transportem złomu? W związku z wprowadzeniem w 2020 roku systemu BDO (Bazy Danych Odpadowych), każdy przewoźnik chcący realizować legalne przewozy, musi posiadać wpis w tym rejestrze. Jest to łatwe do sprawdzenia przez klientów, w związku z czym od razu możemy skontrolować, czy naszymi odpadami zajmie się legalny podmiot.
W BDO, osoby wywożące i gromadzące złom muszą prowadzić szczegółową ewidencję, która uwzględnia również korzystanie z kodów odpadów, a także podawanie parametrów posiadanych pozostałości, czy też danych podmiotu, które odpady wyprodukował. Są to bardzo istotne dane, ponieważ służą do zachowywania kontroli nad sposobem utylizacji pozostałości oraz nie pozostawiają wątpliwości, kto dany odpad wyprodukował. Dla przewoźników zarezerwowany jest w BDO dział VII.
Oprócz tego taki przewoźnik musi zadbać o to, aby odebrać od producenta złomu Kartę Przekazania Odpadu. Jest to dokument, w którym należy udzielić informacji takich jak: numer rejestracji pojazdu, kody odpadu, parametry odpadu oraz dane firmy, od której wywozimy złom. KPO stanowi podstawowy dokument, który zezwala nam na legalne przewożenie pozostałości, których nie jesteśmy wytwórcą.
Dodatkowo należy pamiętać o odpowiednim oznaczeniu pojazdu i robieniu regularnych przeglądów. Tylko w ten sposób uda się nam zapewnić bezpieczne i efektywne warunki do transportu złomu. To bardzo ważne, aby wszystko odbywało się legalnie i w świetle prawa. Należy pamiętać, że za uchylenie się od obowiązku rejestru w BDO grożą kary od 1000 zł do nawet 1 mln zł!
Recykling złomu to bardzo ważna sprawa, dzięki niemu możemy realnie wpłynąć na redukcję wydobycia metali oraz na oszczędzenie mnóstwa surowców, które są potrzebne do chociażby obróbki rudy. Sprawny i szybki transport na złom, skąd przygotowane odpady trafiają do hut oraz stalowni, gdzie zostaną odpowiednio zagospodarowane, przetopione i uformowane w nowe produkty.
Dlatego, jeżeli szukasz odpowiedniego specjalisty, który pomoże Ci w transporcie złomu – wystarczy się do nas zgłosić! Jesteśmy otwarci na wszelkie współprace, a naszym celem jest uproszczenie polskim przedsiębiorstwom obrotu odpadami. Zgłoś się do nas już dziś i wesprzyj proekologiczne działania w kraju!
Mogą zainteresować Cię również: