Nie znalazłeś
odpowiedniej usługi odpadowej?
Dodaj swój odpad z jego charakterystyką,
a otrzymasz ofertę skrojoną na miarę!
Nawet w 15 minut.
Wypełnij formularz

Cały proces to tylko
1 prosty krok!

Ty decydujesz czy Ci się opłaca.
\

Zużyte tonery a BDO. Co warto wiedzieć?

Zużyte tonery a BDO. Co warto wiedzieć?

W ostatnim czasie bardzo istotnym tematem stała się ochrona środowiska naturalnego. W krótkim czasie weszło w życie szereg ustaw oraz rozporządzeń, które mają pomóc lepiej kontrolować gospodarkę odpadami. To z kolei zrodziło formalności oraz systemy, które przedsiębiorcy muszą obsługiwać. Jednym z nich jest BDO, czyli Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami. Zużyte tonery a BDO. Co warto wiedzieć? Podpowiadamy.

Tonery do drukarek – BDO. Co należy wiedzieć?

W dzisiejszych czasach każdy świadomy obywatel wie, że tworzywa sztuczne mają kluczowy wpływ na środowisko. Prawidłowa utylizacja plastiku dotyczy także tonerów i tuszy do drukarek, które są wykonywane ze wspomnianego materiału. Nie można ich tak po prostu wyrzucić do śmieci, ponieważ w ich wnętrzu mogą zalegać niebezpieczne substancje chemiczne, szkodzące środowisku. A więc co zrobić ze zużytymi tonerami. A BDO? Wyjaśniamy.

Wraz z rozpoczęciem 2020 roku w życie wszedł elektroniczny system ewidencji odpadów BDO. Wytwórcy odpadów oraz opakowań są zobowiązani do prowadzenia ewidencji, a więc i posiadania odpowiedniego wpisu do BDO w zakresie prowadzonej przez siebie działalności. Bez tego nie wystawimy Karty Przekazania Odpadu (KPO).

Do końca 2020 roku ewidencję można było prowadzić w formie papierowej. Zmieniło się to na początku 2021 roku, kiedy to wszedł specjalny system internetowy i to właśnie w nim trzeba na bieżąco uzupełniać generowane przez nasze przedsiębiorstwo odpady. Dzięki BDO służbom państwowym łatwiej jest kontrolować rynek odpadowy, a także zadbać o środowisko naturalne.

Dysponując hurtowymi ilościami zużytych tonerów do drukarek, BDO jest niezbędne. Jeżeli produkujemy poniżej 100 kg tego odpadu rocznie, nie musimy prowadzić ich ewidencji, ale dalej musimy posiadać wpis do rejestru. Zgodnie z ustawą z 2012 roku o odpadach każdy przedsiębiorca ma obowiązek utylizacji zużytych materiałów eksploatacyjnych za pomocą KPO. KPO musi zostać wypełnione przez osobę, której firma wytworzyła dane odpady, a nie bezpośrednio przez odbierającego odpad. Na karcie znajduje się do wypełnienie m.in. pole z kodem odpadu. No właśnie: zużyte tonery – kody odpadu. Jaki trzeba wpisać?

Potrzebujesz pomocy z utylizacją swoich odpadów?
Jeśli posiadasz złom, z którym nie wiesz co masz zrobić, a czystość stolicy i jej okolic nie jest Ci obojętna – skontaktuj się z nami.

Zużyte tonery – kod odpadu

I tutaj dla niektórych przedsiębiorców zaczynają się schody, ponieważ nie zawsze do końca są pewni, jaki kod odpadu na zużyte tonery mają wpisać. Wyeksploatowane tonery i tusze traktowane są jako zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, dlatego powinny być klasyfikowane pod kodem 16 02 14 lub 20 01 36 (o ile nie zawierają substancji niebezpiecznych). Ale to nie wszystko.

Niektórzy przedsiębiorcy wykorzystują również kody z grupy 08 03, czyli odpady z produkcji, przygotowania, obrotu i stosowania farb drukarskich. Konkretnie chodzi o kod 08 03 17* oraz 08 03 18 (odpadowe tonery drukarskie), jednak pod tymi kodami klasyfikowany jest raczej proszek drukarski i tego typu podobne odpady, a nie zwykłe tonery.

Zużyte tonery? Kod odpadu nie będzie stanowił już dla Ciebie tajemnicy! Jednak jeżeli dalej masz jakieś wątpliwości, zachęcamy do skontaktowania się z jednym z naszych doradców klienta, który zawsze z chęcią Ci pomoże!

Jeżeli dowiedziałeś się właśnie, że musisz prowadzić ewidencję odpadów, a nie posiadasz stosownego wpisu do rejestru BDO – zgłoś się do nas. Nasza firma zajmuje się między innymi dokonywaniem wpisów do wspomnianego BDO w imieniu naszych klientów, a także późniejszym ewidencjonowaniem odpadów. Przejść do zakładki „Ewidencja” i sprawdź dostępne abonamenty.

Copyright © 2022 Waste Master