Nie znalazłeś
odpowiedniej usługi odpadowej?
Dodaj swój odpad z jego charakterystyką,
a otrzymasz ofertę skrojoną na miarę!
Nawet w 15 minut.
Wypełnij formularz

Cały proces to tylko
1 prosty krok!

Ty decydujesz czy Ci się opłaca.
\

Rejestr BDO a mikroprzedsiębiorstwa – co warto wiedzieć?

Zdjęcie przedstawia kalkulator, papiery i długopis na biurku - na fotografii dominuje biel i czerń. Jest to ilustracja do bloga o tytule: "Rejestr BDO a mikroprzedsiębiorstwa - co warto wiedzieć?".

Zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie o odpadach z 14 grudnia 2012 roku, m.in. przedsiębiorcy, którzy w ramach działalności gospodarczej wprowadzają do ogólnego obiegu określone typy i poziomy odpadów – muszą posiadać wpis do rejestru BDO i prowadzić w nim ewidencję. Jak to wygląda w przypadku mikroprzedsiębiorstw i jednoosobowych działalności? O czym musimy pamiętać przed 15 marca? Zachęcamy do lektury!

Mikroprzedsiębiorca a BDO

Na samym początku warto wyjaśnić definicję BDO, mikroprzedsiębiorcy i jego obowiązków. BDO jest to skrót od  Bazy Danych Odpadowych, która funkcjonuje od 2018 roku. To platforma internetowa, system teleinformatyczny, który ma za zadanie kontrolować poziomy produkowanych odpadów w Polsce, a także nadzorować ich utylizowanie oraz recykling. BDO także optymalizuje sprawozdawczość nad gospodarką odpadową oraz redukuje nieprawidłowości związane z odpadami. W ramach systemu BDO możemy prowadzić ewidencję odpadów. Do podstawowych dokumentów, które przedsiębiorca musi uzupełnić, zaliczamy:

  • kartę ewidencji odpadów,
  • kartę ewidencji odpadów niebezpiecznych,
  • kartę przekazania odpadów.

Kogo prawo zobowiązuje do korzystania z BDO? Między innymi:

  • gospodarstwa rolne o powierzchni większej niż 75 ha,
  • wytwórcy odpadów takich jak: pojazdy, oleje, smary, opony, baterie, akumulatory, a także sprzęt elektryczny i elektroniczny,
  • wytwórcy odpadów opakowaniowych lub pomioty wprowadzające opakowania do obiegu.

A co w przypadku BDO i osób prywatnych? Prawo mówi jasno: osoby fizyczne oraz jednostki niebędące przedsiębiorstwami i wytwarzające odpady na własny użytek, są zwolnione z obowiązku korzystania z BDO.  Podobnie jest w przypadku podmiotów gospodarczych, które wytwarzają jedynie odpady komunalne i komunalne osady ściekowe, posiadają gospodarstwo rolne poniżej 75 ha oraz podmioty gospodarcze, które wytwarzają poniżej ustalonych poziomów odpadów. Przykład? Zgodnie z ustawą z 23 grudnia 2019 roku, nie musimy ewidencjonować tworzyw sztucznych, jeśli wyprodukowaliśmy ich w skali roku mniej niż 500 kg.

Z kolei mikroprzedsiębiorca to podmiot gospodarczy, który w ciągu ostatnich dwóch lat sprawozdawczych zatrudniał mniej niż 10 pracowników oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług nieprzekraczający równowartości w złotych 2 mln euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec tego okresu nieprzekraczający równowartości w złotych 2 mln euro. Czy w związku z tym w rejestrze BDO mikroprzedsiębiorca musi się znaleźć? To zależy!

Jeśli chodzi o zależność jednoosobowej działalności gospodarczej a BDO – nie zawsze przedsiębiorcy muszą posiadać wpis do rejestru. Jeśli nie wytwarzamy w ramach naszej działalności odpadów olejowych, smarów, opon, baterii, akumulatorów, zużytej elektroniki, czy pojazdów, a także nie wprowadzamy do obiegu odpadów opakowaniowych ani opakowań – istnieje spora szansa, że będziemy zwolnieni z obowiązku uzupełniania BDO.

Jednak w niektórych przypadkach nawet jednoosobowe działalności gospodarcze muszą mieć wpis do rejestru BDO. Dzieje się tak m.in. w przypadku placówek medycznych, gabinetów stomatologicznych, salonów kosmetycznych oraz firm budowlanych. Dlaczego te podmioty muszą realizować ewidencję? Wytwarzają one specyficzne rodzaje odpadów, które mogą stanowić potencjalne zagrożenie dla zdrowia człowieka oraz środowiska – z tego powodu nie możemy pozwolić na swobodną i niekontrolowaną produkcję np. odpadów medycznych.

Jeśli jednak posiadamy takie mikroprzedsiębiorstwo i chcemy uniknąć konieczności uzupełniania BDO, ustawodawca podpowiada: należy zatrudnić podmiot, który zajmuje się sprzątaniem lub konserwacją. Jako przykład podaje zużyte świetlówki – jeśli nie chcemy ich wprowadzać do BDO, wystarczy podpisać umowę z podmiotem zewnętrznym, który w ramach świadczonych działań stanie się producentem odpadów. W ten sposób to nie na Twojej głowie spocznie obowiązek ewidencjonowania odpadu w BDO.

BDO i księgowość – o czym musi pamiętać przedsiębiorca?

A w jaki sposób mikroprzedsiębiorca uzupełnia BDO? Najczęściej tego rodzaju podmioty są zobowiązane do uzupełniania uproszczonej ewidencji odpadów. Jeśli obowiązuje nas właśnie ten rodzaj ewidencji, jesteśmy zwolnieni z wypełniania karty ewidencji odpadów – musimy tylko uzupełniać kartę przekazania odpadów, jeśli oczywiście realizujemy wywóz odpadów. Kogo obowiązuje uproszczona ewidencja BDO? Między innymi podmioty, które:

  • wytwarzają odpady niebezpieczne, w ilości do 100 kg rocznie,
  • wytwarzają odpady inne niż niebezpieczne, niebędące odpadami komunalnymi, w ilości do 5 ton rocznie,
  • transportują odpady, wykonując wyłącznie usługę transportu odpadów,
  • posiadają ziemię, na której komunalne osady ściekowe są stosowane w rolnictwie, rozumianym jako uprawa wszystkich płodów rolnych wprowadzanych do obrotu handlowego, włączając w to uprawy przeznaczane do produkcji pasz i roślin nieprzeznaczonych do spożycia.

Jeśli chodzi o uzupełnianie dokumentów w pełnej ewidencji odpadów BDO, to musimy pamiętać o bieżącym wypełnianiu karty ewidencji odpadów. Ustawodawca nie określa dokładnie, w jakich terminach należy wypełniać KEO, jednak nie zazwyczaj zaleca się wypełnianie dokumentacji po wytworzeniu odpadu i przekazaniu go odpowiednim podmiotom. KEO należy uzupełnić o dane odpadu (kod, rodzaj, masę), a także o dane firmy oraz numer rejestrowy. Z kolei sprawozdanie roczne BDO należy wypełnić do 15 marca każdego roku.

Jeśli organizujemy wywóz odpadów z firmy, musimy uzupełniać także kartę przekazania odpadów – oprócz podstawowych danych należy w niej zawrzeć dane pojazdu, który zabierze odpad, a także datę i godzinę transportu pozostałości. Wszystkie dokumenty uzupełniamy w ramach formularzy BDO. Warto pamiętać o tym, że nawet mikroprzedsiębiorcy muszą opłacać BDO – opłatę w wysokości 100 zł należy uiścić do końca lutego każdego roku.

A jakie obowiązki musi spełniać przedsiębiorca wobec księgowości BDO? Jeśli chodzi o opłaty BDO – możemy je księgować jako koszty uzyskania przychodu w kategorii kosztów pośrednich. Dzięki uiszczeniu opłaty umożliwiającej nam korzystanie z BDO możemy prowadzić działalność i zarabiać – w związku z tym, tę opłatę należy umieścić w kosztach uzyskania przychodu. Koniecznie musimy pamiętać o używaniu numeru rejestrowego BDO na fakturach, paragonach, umowach kupna-sprzedaży. Dlaczego? Numer rejestrowy BDO dla księgowości jest traktowany na równi z numerem NIP. Jest to 9-cyfrowy ciąg liczb, nadawany przez marszałka województwa, który stanowi znak identyfikacji przedsiębiorstwa w BDO. Posiadanie numeru rejestrowego jest także sygnałem dla klienta, że ma do czynienia z podmiotem, który legalnie realizuje gospodarkę odpadową. Jeśli masz jakiekolwiek pytania z tego zakresu lub potrzebujesz wsparcia w BDO dla mikroprzedsiębiorstwa – zachęcamy do kontaktu z nami w tej sprawie!

Copyright © 2022 Waste Master