Nie znalazłeś
odpowiedniej usługi odpadowej?
Dodaj swój odpad z jego charakterystyką,
a otrzymasz ofertę skrojoną na miarę!
Nawet w 15 minut.
Wypełnij formularz

Cały proces to tylko
1 prosty krok!

Ty decydujesz czy Ci się opłaca.
\

Praktycznie o recyklingu opon

Praktycznie o recyklingu opon

Jak przebiega proces recyklingu opon?

Gdy opony zostają dostarczone do recyklera, muszą zgodnie z przepisami zostać w odpowiedni sposób zagospodarowane. Należy przy tym pamiętać, iż metody ich recyklingu muszą być zgodne z dyrektywą 2008/98/WE Unii Europejskiej, w której ustanowiono następującą hierarchię postępowania z odpadami: a) zapobieganie, b) ponowne użycie, c) recykling, d) inne metody odzysku np. odzysk energii, e) unieszkodliwienie. Zgodnie z powyższym, kwestie zapobiegania, na dzień dzisiejszy są nie do rozwiązania, gdyż nikt jeszcze nie opracował niezużywalnych opon. W efekcie pierwszym etapem recyklingu zużytych opon jest ich przystosowanie do ponownego użycia. Odbywa się to poprzez proces bieżnikowania opon, który polega na ponownym nałożeniu warstwy bieżnika. Oczywiście opony po takim procesie nadal muszą spełniać te same wymagania, co opony nowe. O wiele bardziej popularną metodą jest bezpośredni recykling materiałowy opon. Polega on na przerobieniu zużytych opon na składniki pierwsze, które są wykorzystywane ponownie do produkcji. Cały proces przebiega w kilku etapach. W początkowej fazie opony są cięte na mniejsze kawałki i rozdrabniane. W efekcie powstaje drobny granulat, który jest wykorzystywany w różnoraki sposób. Poczynając od produkcji różnych gumowych przedmiotów typu dywany samochodowe czy podeszwy butów, poprzez wykorzystywanie jako granulat na boiskach, aż po używanie jako dodatku do asfaltu w takich krajach jak Szwecja, USA czy Hiszpania. Z drugiej strony, opony mogą zostać poddane również procesowi pirolizy, która polega na degradacji materiału pod wpływem wysokiej temperatury. W przypadku zużytych opon odbywa się ona w specjalistycznych komorach grzewczych, które powodują ulatniania się gazów. Gazy te zostają skraplane, dzięki czemu uzyskuje się kilka rodzajów cieczy. Dodatkowo w samej komorze poza sadzą zostaje węgiel pirolityczny oraz złom stalowy. Poszczególne produkty są szeroko wykorzystywane. Część skroplonych cieczy jest używana jako substancja grzewcza, natomiast inna część frakcji może być używana do olejów dla pojazdów. Sadza natomiast jest ponownie wykorzystywana do produkcji opon. Ostatnim sposobem recyklingu opon (jednocześnie najmniej przydatnym) jest wykorzystanie ich jak alternatywne paliwo. Jest to najpopularniejsze rozwiązanie w branży cementowej, której zapotrzebowanie na energie jest wysokie. Opony ulegają spalaniu, dzięki czemu zostają przetworzone na energię. W Polsce jest to aktualnie najpowszechniejsza metoda recyklingu opon. Szacuje się, iż około 60 % zebranego ogumienia jest wykorzystywane w tym celu przez cementownie. Warto przy tym jednocześnie podkreślić, iż opony stanowią jedynie około 10 % całego spalanego paliwa.

Potrzebujesz pomocy z utylizacją swoich odpadów?
Jeśli posiadasz złom, z którym nie wiesz co masz zrobić, a czystość stolicy i jej okolic nie jest Ci obojętna – skontaktuj się z nami.

Co powstaje w procesie recyklingu opon?

Jako pierwszy efekt recyklingu opon możemy wskazać granulat oraz miał. Granulat jest szeroko stosowany w różnych sztucznych nawierzchniach, jak przykładowo na placach dla dzieci, boiskach sportowych, bieżniach czy nawet w barierach dźwiękochłonnych. Granulat z miałem natomiast jest stosowany jako modyfikator asfaltu, tworząc tak zwane nawierzchnie bitumiczne (twardsze, bardziej elastyczne, odporniejsze na ścieranie oraz redukujące poziom hałasu. Miał gumowy dodatkowo jest wykorzystywany przy produkcji dywaników samochodowych, wycieraczek, mat dla zwierząt czy odzieży. Efektem pirolizy (czyli metody recyklingu polegającej na ogrzewaniu części lub całości opon w temperaturze 400-700 stopni Celsjusza bez dostępu tlenu) są produkty gazowe, ciekłe oraz stałe. Produkty stałe powstałe w wyniku spalania to sadza oraz stal. Produkty gazowe to węglowodory aromatyczne, natomiast produkty gazowe to węglowodory alifatyczne, wodór i siarkowodór.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze kontrahenta w ramach usługi utylizacji zużytych opon?

Przede wszystkim warto sprawdzić, czy firma posiada odpowiednie uprawnienia do zbierania wskazanego odpadu. Jest to tym bardziej ważne, iż zgodnie z prawem, to oddający odpad ma obowiązek upewnić się, że odbierający takowe uprawnienia posiada. Za niedopilnowanie wskazanego obowiązku grożą kary pieniężne. Kolejnym aspektem, który warto zweryfikować to opinie o danej firmie, pozwolą one ocenić zaangażowanie i rzetelność ewentualnego kontrahenta. Oczywiście ważnym czynnikiem wyboru w tym kontekście będą również ceny za świadczoną usługę, warto sprawdzić, czy za ceną idzie również jakość usługi. Jeżeli zgłosisz się do nas, masz pewność, że przedstawione oferty będą najlepsze na rynku, a usługę będzie realizować zweryfikowana i o dobrej opinii firma, gdyż wyłącznie z takimi współpracujemy.

Copyright © 2022 Waste Master