Masz odpad? Powiedz nam w jakim mieście się znajduje i znajdź odpowiednią usługę
Cały proces to tylko
1 prosty krok!
Twoja firma produkuje sporo odpadów? Nie jesteś pewien, jak nimi zarządzać lub nie wiesz, jak zaplanować gospodarowanie odpadam w firmie czy w magazynie? Jak wyglądają koszty gospodarowania odpadami? Ten tekst powinien rozjaśnić to zagadnienie – zapraszamy do lektury!
Aby legalnie i efektywnie zarządzać swoimi pozostałościami, należy działać w zgodzie z prawem dotyczącym zarządzania pozostałościami. Zapisy prawne znajdziemy w Ustawie o Odpadach z 2012 roku w dziale drugim. Powielają one część postanowień UE, jak chociażby hierarchię postępowania z odpadami określającą najważniejsze czynności, które producent odpadów musi wykonać. Są to między innymi działania zapobiegające nadmiernemu wytwarzaniu śmieci, przygotowanie ich do ponownego użycia, ewentualne przekazanie do recyklingu lub recykling, odzysk lub unieszkodliwienie śmieci. Dodatkowo ustawa określa, jak powinien wyglądać plan gospodarki odpadowej w skali kraju oraz województwa. Jednak podane wytyczne można zastosować także w planowaniu gospodarki odpadowej w magazynie.
Aby móc prawidłowo zoptymalizować swój sposób zarządzania firmowymi odpadami, najpierw należy zacząć od analizy tego, co znajduje się w naszym magazynie. Ważne jest zidentyfikowanie poszczególnych rodzajów pozostałości, które możemy w nim przechowywać. Niektóre z nich przechowuje się razem, a inne – osobno. Razem składuje się wszelką makulaturę (kartony, tekturę, papier do pakowania etc.), różnego rodzaju produkty z plastiku (jeśli w naszym magazynie możemy wyróżnić kilka ich rodzajów – je również warto oddzielić, wówczas kwota za wywózkę może się obniżyć) i tak samo złom, elementy drewniane, czy odpady opakowaniowe.
Warto także zastanowić się, czy miesięcznie, rocznie produkujemy określoną i stałą ilość śmieci. Posiadając takie dane, możemy wykupić usługi wywozu np. odpadów poprodukcyjnych plastikowych w miesięcznym abonamencie za stałą kwotę. Dodatkowo posiadając prognozy wytwórstwa konkretnych pozostałości, możemy rozplanować wywóz poprzedniej partii śmieci w taki sposób, żeby wytworzone odpady cyrkulowały w miejscu, gdzie je składujemy.
Kolejnym krokiem jest postawienie pytania: na czym polega gospodarka odpadami w magazynie? Pośrednio na tym, aby jak najmniej miejsca trzeba było przeznaczyć na okresowe składowanie odpadów. W zależności od tego, o jakich odpadach mówimy, może nam się przydać kontener, specjalne pomieszczenie, czy wydzielony plac na świeżym powietrzu, który zostanie przeznaczony na tymczasowe składowisko. Należy oczywiście pilnować, żeby nie było ono przepełnione, ponieważ wówczas rodzi się groźba zagrożenia rytmu pracy, a czasem zdrowia lub nawet życia pracowników zakładu. Oprócz tego dobrą inwestycją są wszelkiego rodzaju zgniatarki i kompaktory. W ten sposób można na własną rękę wykonać najtrudniejszą robotę, którą jest zmniejszenie objętości odpadu. Jest to niezwykle ważne w kontekście funkcjonowania magazynu. Kolejnym istotnym zagadnieniem jest redukcja wytwarzania odpadów – i w tym przypadku przyda się zaopatrzenie w urządzenia, które przetwarzają np. plastik w czysty surowiec. W zależności od posiadanych śmieci, tak możemy nimi manipulować, aby uzyskać z nich przydatne materiały.
Warto także skontrolować, jak wygląda sytuacja w podobnych zakładach pracy. Czasami okazuje się wtedy, że mamy gdzieś możliwość znacznego zredukowania śmieci. Dobrym sposobem jest także zatrudnienie specjalnej firmy, która zajmuje się organizacją i sprawami formalnymi związanymi z gospodarką odpadową. Jednak to pociąga za sobą koszty finansowe. Z tego powodu warto skorzystać z usług WasteMaster – pomagamy w organizacji transportu i recyklingu śmieci za darmo. Możesz śmiało korzystać z naszej Giełdy Odpadowej, w której w kilku krokach dodasz zlecenie, a chętne firmy zewnętrzne będą się do Ciebie zgłaszały.
Na samym początku warto zaznaczyć, że koszt gospodarowania odpadami określa ustawa. Jest ona zawarta w Ustawie o Odpadach z 2012 roku w rozdziale piątym, w dziale drugim. W skrócie ów koszt to KGO (inaczej Opłata Recyklingowa) i jest to po prostu opłata za późniejszy recykling śmieci. Z niej opłacane są koszty infrastruktury i jej eksploatacji, które ponosi podmiot, któremu śmieci zostały przekazane do recyklingu bądź utylizacji. Ten tzw. podatek ekologiczny jest wliczany w cenę produktu, który nabywamy. Zazwyczaj możemy go zaobserwować przy wszelkiej elektronice i są to kwoty rzędu kilkunastu groszy, dochodzące nawet do kilkunastu złotych. Jednak jest to obliczane w ten sposób, aby umożliwić funkcjonowanie placówkom realizującym recykling.
Jednak jeśli mówimy o kosztach zarządzania odpadami w firmie – będą one bardzo różne. Oczywiście wszystko zależy od tego, jaką firmę znajdziemy, czy skorzystamy z pomocy podmiotów zewnętrznych przy organizowaniu gospodarowania pozostałościami, ile mamy odpadów, jak często trzeba je wywozić, jak bardzo są niebezpieczne etc. Sam koszt organizacyjny (jeśli zdecydujemy się na samodzielne zarządzanie pozostałościami) będzie zerowy. Jeżeli nie chcesz przepłacić lub zorientować się w cenach na lokalnym rynku odpadowym – polecamy skorzystanie z Giełdy Odpadów od WasteMaster. W kilka minut dodasz ogłoszenie, które wyświetli się firmom, zainteresowanym takimi klientami jak Ty. Firmy zewnętrzne się do Ciebie zgłoszą, a Ty możesz swobodnie wybierać spośród korzystnych ofert. To wszystko kompletnie za darmo!
Mogą zainteresować Cię również: