Masz odpad? Powiedz nam w jakim mieście się znajduje i znajdź odpowiednią usługę
Cały proces to tylko
1 prosty krok!
Zarządzanie pozostałościami w przedsiębiorstwie jest niezwykle ważne, zwłaszcza jeśli zajmujemy się budowami czy remontami – w miejscu pracy musi panować porządek! Wpływa to na ogół prac prowadzonych przez firmę oraz ewentualnych kosztów, które trzeba ponieść w związku z niestosowaniem się do wymogów prawnych. Chcesz się dowiedzieć, jak efektywnie zarządzać odpadami w miejscu pracy i w firmie? Poniższy wpis powinien Ci podsunąć kilka wskazówek!
Gospodarowanie odpadami w firmie budowlanej zdecydowanie jest wyzwaniem logistycznym. Często podczas remontów czy budowy, na bieżąco wytwarza się duże ilości odpadów. W związku z tym, że opisywana branża wykorzystuje materiały z najróżniejszych kategorii – także produkowane pozostałości są niezwykle zróżnicowane. Dlatego też przyjmuje się różne strategie gospodarowania pozostałościami.
Najczęściej na budowach produkuje się gruz lub zmieszane odpady remontowo-budowlane. Przeprowadzając remonty lub też zajmując się budownictwem, w oczywisty sposób musimy się także zetknąć z toksycznymi materiałami, takimi jak: eternit, papa, związki cyny, chemikalia, lakiery czy nawet azbest. Tego rodzaju śmieci muszą być jak najszybciej usunięte z miejsca budowy – nie ma mowy o ich składowaniu. Jeśli chodzi o pozostałe odpady – najczęstszą metodą jest wynajem kontenera budowlanego (lub też torby typu Big-Bag, w przypadku mniejszych ładunków), który umożliwia czasowe składowanie np. gruzu i jego sprawną wywózkę z miejsca remontu lub budowy. Zatem gospodarka odpadami na budowie najczęściej nie zakłada składowania w siedzibie firmy. Choć określa się, że zgodnie z przepisami można składować pozostałości przez maksymalnie rok. Jednak nie możemy trzymać śmieci na „gołej ziemi” ze względu na możliwość przeniknięcia szkodliwych substancji do gleby. Zakazuje się także spalania śmieci oraz składowania ich na nieswojej posiadłości.
Jeśli zajmujemy się niebezpiecznymi lub wymagającymi zabezpieczeń czynnościami, prawdopodobnie zostaną wytworzone szkodliwe pozostałości. Należy je umieścić w specjalnie wydzielonych miejscach. Są to tzw. strefy magazynowania i składowania materiałów, wyrobów i substancji niebezpiecznych. Trzeba je składować w taki sposób, żeby np. nie wzniecić szkodliwego pyłu czy nie roznieść w miejscu pracy toksycznych materiałów. Dodatkowo trzeba je umieścić w szczelnych opakowaniach i nie doprowadzić do zmieszania się dwój szkodliwych materiałów.
Zazwyczaj wprowadza się podział odpadów na rodzaje, tak aby ułatwić firmom zewnętrznym recykling. Wyróżnia się przede wszystkim: komunalne odpady budowlane (które obecnie są oddzielane od pozostałości komunalnych, jednak wciąż PSZOK-i przyjmą niewielkie ilości takich śmieci), odpady wielkogabarytowe, szklane, chemikalia, odpady tworzyw sztucznych, papieru oraz złomu. Na te odpady także trzeba przeznaczyć odpowiednie pojemniki lub wydzielić konkretne miejsca.
Aby Twoja gospodarka odpadami działała sprawnie, należy zadbać, żeby Twoje odpady szybko i sprawnie opuściły miejsce pracy. Dodatkową czynnością optymalizującą może być analiza tego, co produkujesz w swojej firmie remontowo-budowlanej. Podzielenie swoich śmieci na kategorie z pewnością pomoże Ci w dobraniu strategii zarządzania. Z ilu firm trzeba będzie skorzystać? Czy coś można oddać za darmo? Sprzedać? A może część materiałów da się zagospodarować w ramach funkcjonowania Twojego przedsiębiorstwa? Warto odpowiedzieć sobie na zadane pytania – może się okazać, że w ten sposób realnie zoptymalizujesz swoje przedsiębiorstwo, a funkcjonowanie firmy zostanie podniesione o kilka poziomów. Przykładem może być gruz pozostały po budowie, który możesz wykorzystać, jako budulec pod nowe fundamenty lub podbudowę dróg.
Z pewnością niektóre odpady nie nadają się do gospodarowania w miejscu wytworzenia ani do sprzedaży. W takim momencie należy zadbać o to, aby oddać śmieci w odpowiednie ręce. Jest to niejako wymóg prawny – „rozszerzona odpowiedzialność producenta” nakłada na nas obowiązek wzięcia odpowiedzialności za recykling i przetwarzanie śmieci. Co to znaczy? Oznacza to, że musimy przekazać nasze pozostałości do legalnie działających punktów skupu. Dodatkowo do nas należy opłacenie odzysku śmieci – „zanieczyszczający płaci” – to kolejna zasada, która obowiązuje przedsiębiorców. Najszybszym sposobem na znalezienie firm oferujących wywózkę i recykling odpadów budowlanych jest skorzystanie z Giełdy Odpadów od WasteMaster. Dzięki jednemu formularzowi masz szansę na dotarcie do wielu firm zajmujących się np. wynajmem kontenerów na gruz. Wystarczy udzielić informacji o swojej lokalizacji i opisać śmieci, którymi dysponujemy. Twoja oferta zostanie przekazana do odpowiednich podmiotów, które same się do Ciebie zgłoszą. W kilka minut (i to całkowicie za darmo) możesz zoptymalizować gospodarkę odpadami w swojej firmie budowlanej.
Mogą zainteresować Cię również: