Masz odpad? Powiedz nam w jakim mieście się znajduje i znajdź odpowiednią usługę
Cały proces to tylko
1 prosty krok!
To, jak powinien być przygotowany przepracowany olej silnikowy do transportu, w dużym stopniu określają wymagania, jak powinien być magazynowany i przechowywany ten odpad. Najczęstsze sposoby przechowywania odpadu oleju to mauzer lub metalowe beczki o różnych pojemnościach. Beczki powinny być oznaczone i podpisane odpowiednim kodem odpadu. Ważne jest, aby pojemnik, w którym taki zużyty olej silnikowy jest przechowywany, był szczelny i nieuszkodzony. Warto, aby te zbiorniki były umieszczone w jednym pomieszczeniu (lub miejscu w przypadku przygotowania ich do odbioru na zewnątrz). Minimum logistyczne dla większości firm wynosi 200 kg, jednak im większa waga odpadu, tym wyższą stawkę można uzyskać u odbiorcy.
Warto, aby przepracowany olej był odpowiednio oznakowany. Jest to tym bardziej ważne, iż jest to odpad niebezpieczny. Należy spełnić wymagania co do przechowywania samego oleju. Dodatkowo miejsce magazynowania, powinno być oznaczone kodem odpadu.
Jest to niezwykle ważne pytanie. Należy pamiętać, że cena takiego odpadu jest wyznaczana za kilogram, nie za litr. Przelicznik, jaki należy wziąć pod uwagę wynosi 1l = 0,8 kg. Są firmy, w których przelicznik przyjmuje inną wartość. Finalnie jednak przyjęty zużyty olej silnikowy jest ważony przez odbiorcę specjalistycznymi, stworzonymi do tego celu wagami.
Na cenę przepracowanego oleju silnikowego wpływa wiele czynników, jak przykładowo ilość, jakość oleju, miejsce odbioru, aktualna stawka w rafinerii dla skupu tego rodzaju odpadu w ilościach hurtowych. W związku z tym ceny mogą się wahać od nawet bezpłatnego odbioru w przypadku małych ilości do 0,30 zł za kg w przypadku większych odbiorów. Dzięki wystawieniu oferty w aplikacji WasteMaster uzyskasz szybko oraz sprawnie kompleksowy przegląd aktualnych cen odbioru przepracowanego oleju. Przy tym jednocześnie dzięki naszemu Opiekunowi klienta będziesz mógł zaoszczędzić czas, ponieważ to on wykona całą pracę związaną z ofertą.
W katalogu odpadów istnieje grupa 13 nazwana “oleje odpadowe i odpady ciekłych paliw (z wyłączeniem olejów jadalnych oraz grup 05, 12 i 19)”. Do tej grupy zaliczamy takie odpady jak:
13 01* Odpadowe oleje hydrauliczne,
13 02* Odpadowe oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe,
13 03* Odpadowe oleje i ciecze stosowane jako elektroizolatory i nośniki ciepła,
13 04* Oleje zęzowe,
13 05* Odpady z odwadniania olejów w separatorach,
13 07* Odpady paliw ciekłych,
13 08* Odpady olejowe nieujęte w innych podgrupach.
W przypadku firm, jak i rolników powyżej 75 ha powierzchni gospodarstwa wymagane jest prowadzenie rejestru BDO. W związku z tym wymagane jest wystawienie KPO (Karty Przekazania Odpadu) w rejestrze BDO dla realizowanego odbioru oleju przepracowanego. W przypadku rolników poniżej 75 ha wystarczy oświadczenie, iż nie jest zobowiązany do prowadzenia rejestru BDO.
W związku z rejestrem BDO istnieją obowiązki, które należy wypełnić w sytuacji przekazywania przepracowanego oleju. Warto pamiętać, iż przy każdym wytworzeniu odpadu należy wystawić KEO (Kartę Ewidencji Odpadu). Dzięki temu po przekazaniu odpadu nie będzie problemu z kontrolą, a rejestr będzie prowadzony zgodnie ze stanem rzeczywistym. Drugim dokumentem niezbędnym jest KPO (Karta Przekazania Odpadu), która musi zostać wystawiona przed odbiorem przepracowanego oleju. Karta ta jest niezbędna, aby transport mógł odbyć się bezproblemowo. Sam dokument może być weryfikowany w trakcie kontroli policyjnej.
Skup przepracowanego oleju od rolnika jest zagadnieniem interesującym wiele osób. Polskie prawo w tym temacie wyróżnia dwie odmienne sytuacje. Rolnicy, posiadający gospodarstwa przekraczające 75 ha i wytwarzający odpadu, są zobowiązaniu do prowadzenia rejestru BDO. W tej sytuacji skup oleju przepracowanego nie różni się od skupów wykonywanych na rzecz firm. Rolnicy, których gospodarstwa nie przekraczają 75 ha nie mają obowiązku prowadzenia rejestru BDO, w związku z tym wystarczy wystawić odpowiednie oświadczenie, które przekazuje firma świadcząca usługę.
Metodą na recykling oleju jest proces rafinacji. Proces ten nie stwarza zagrożenia dla środowiska naturalnego oraz pozwala na otrzymanie olejów silnikowych po kosztach niższych niż standardowo z ropy naftowej. Sam proces prowadzony jest w specjalistycznych instalacjach umożliwiających regenerację olejów przepracowanych. W pierwszym kroku niezbędne jest usunięcie zanieczyszczeń, produktów utleniania i innych dodatków zawartych w tych olejach.
Warto przy tym zaznaczyć, iż wartość odzyskanego w procesie regeneracji komponentu służącego do produkcji olejów smarowych nie może być mniejszy niż 30%. Zgodnie z wymaganiami ochrony środowiska rerafinacja jest najlepszym sposobem zagospodarowania przepracowanych olejów. Za wyborem tego procesu przemawia także oszczędność energii. Rerafinacja olejów przepracowanych przebiega w trzech etapach.
Oleje przepracowane składowane są w zbiornikach, gdzie przeprowadza się proces oczyszczania przez dekantację (zlewanie cieczy znad osadu, który zalega pod cieczą w zbiorniku). Proces ten przebiega w dwóch etapach. W pierwszym etapie oleje zostają poddane początkowej destylacji próżniowej mającej na celu usunięcia wody i frakcji najbardziej lotnych z odpadu. Po początkowej destylacji olej częściowo oczyszczony i pozbawiony wody kierowany jest do zbiornika buforowego, gdzie następuje dekantacja części zmydlonych lub flokulowanych.
W kolejnym etapie strumień oleju odwodnionego zostaje skierowany do odasfaltowania cieplnego i destylacji frakcyjnej. Destylacja ta powoduje podział na fazę lekką oraz ciężką, która zawiera wysokocząsteczkowe polimery oraz metale.
Pozwala uzyskać komponenty paliwowe oraz smarowe oleje bazowe o poziomie jakościowym nie gorszym od produktów otrzymywanych w pierwotnym procesie produkcyjnym. W początkowym etapie rafinacji zachodzi adsorpcja metali i odmetalizowanie surowca. Następnie na specjalnym katalizatorze hydrorafinacji zachodzi uwodornienie. Rafinacja zmniejsza także zawartość siarki w destylatach.
Pod żadnym pozorem taki olej nie może być spalany we własnym piecu. Spalanie przepracowanego oleju jest niezgodne z prawem i bardzo groźne dla środowiska. Zużyty olej silnikowy jest odpadem niebezpiecznym i powinien być poddany utylizacji w specjalistycznych instalacjach.
Podczas spalania tego odpadu w niespecjalistycznych instalacjach do środowiska emitowane są rakotwórcze związki, np. benzo(a)piren, a także szkodliwe związki metali. Oleje silnikowe zawierają metale ciężkie: arsen, bar, kadm, ołów czy chrom. Uwolnione przez spalanie dostają się do płuc i uszkadzają układ oddechowy i nerwowy.
Mogą zainteresować Cię również: